Wanneer kies je voor welke footprint?

KIES UW FOOTPRINT

Met welke footprint wilt u aan de slag? U kunt een footprint maken van uw organisatie, keten of product. Het maken van een organisatie footprint is vaak de eerste footprint die wordt gemaakt want het berekent de impact van de eigen activiteiten waar u zicht en invloed op hebt. Wilt u een product opnieuw ontwikkelen of verbeteren dan geeft een product footprint inzicht en mogelijkheden tot verbetering. Zoekt u mogelijkheden om uw inkoop of keten met samenwerkingspartners te verbeteren dan is de ketenfootprint een goede keuze. Lees hieronder verder over de verschillende footprints.

ORGANISATIE FOOTPRINT

De footprint van een organisatie geeft inzicht in de impact van de activiteiten van de organisatie zelf en levert ideeën op voor de organisatie om zelf de impact te reduceren. Bij een eerste footprint wordt vaak gestart met het energieverbruik van de huisvesting (gas, elektra). De gegevens over de verbruiken zijn binnen het bedrijf te vinden en verbetermaatregelen zijn door de organisatie zelf in te voeren. Het meenemen van de impact van woon-werkverkeer en zakelijk vervoer is dan een logische vervolgstap. Maar ook het verbruik van papier en de productie van afval horen binnen een organisatiefootprint.  Een vervolg is uitbouw naar de hele keten.

KETEN FOOTPRINT

Een ketenfootprint geeft inzicht in de impact van de supplychain die door uw organisatie loopt, van grondstofwinning tot afvalverwerking. Hiermee weet u meer over de rol van uw organisatie in deze keten: waar ligt de grootste impact en heeft u invloed om deze impact te verlagen? Het gaat dus niet alleen om de activiteiten van de organisatie zelf, maar ook die van leveranciers en consumenten dus nadrukkelijk buiten de bedrijfspoorten. Welke materialen worden ingekocht en hoe worden deze geproduceerd? Wat doen gebruikers met een product dat ze van uw organisatie hebben verkocht?

Het berekenen van een ketenfootprint kan snel complex worden, daarom wordt gebruik gemaakt van databases  en kengetallen om de (eerste) berekeningen overzichtelijk te houden. In een vervolgstap kan ingezoomd worden op een productketen, materiaal of ander aspect.

PRODUCT FOOTPRINT

Een productfootprint of levenscyclusanalyse (LCA) geeft inzicht in de impact van een product van grondstofwinning tot einde van de levensduur. Welke levensfase of welk onderdeel levert de grootste bijdrage aan de impact van uw product? Hoe presteert uw nieuwe product in vergelijking met uw oude product of met concurrerende producten? De analyse helpt om op effectieve manier uw product te verbeteren. Soms vragen leveranciers vragen om een LCA of het uitvoeren van een analyse is nodig voor het behalen van een (milieu)keurmerk.

Op basis van de samenstelling van een product kan een snelle verkennende analyse gemaakt worden. Als u de footprint wilt laten verifiëren voor een milieuproductverklaring of opname in een database dan is een meer gedetailleerde analyse nodig volgens specifieke richtlijnen of normen.

MEER WETEN?

De Carbon Manager is een CO2-footprinttool waarmee u footprints kunt maken. Benieuwd wat de Carbon Manager voor uw organisatie kan betekenen? Vraag een gratis demo aan en probeer de Carbon Manager 3 maanden vrijblijvend uit.

Contact
Florence Nightingalelaan 12
3527 WG, Utrecht

E info@carbonmanager.nl
T +31 (0)6-50 26 06 59